2012.08.11.
12:40

Írta: Krasnyák Dudu

A McDonalds még nem kéri a személyidet

De várd ki, előbb-utóbb ez is megtörténik!

Nem tudom, hogy a jogosulatlan adatkezelés az valami olyan szabálysértés-e, amit szankcionálnak és azt sem tudom, hogy az oly gyakran emlegetett adathalászat miatt került-e már valaki hűvösre, azt viszont tudom, hogy az adatvédelmi ombudsman intézménye egy nagy sóhivatal, ugyanis a vizsgálatainak soha semmi hatása, a feltárt szabálytalanságok miatt meg csak ajánlásokat fogalmazhat meg, amire már a sajtó sem nagyon vevő, az érintettek meg nagy ívben leszarják.

Mi is a bajom?

Az hogy túl sok helyen szerepelnek a személyes adataim és emiatt nem érzem magam túl jól.
Ráadásul egyre többen kérik tőlem ezeket én pedig nagyon nem értem, mi szükség egy vásárlói reklamáció esetén arra, hogy a reklamáló neve, lakáscíme, születési helye és ideje, anyja neve, mailcíme, telefonszáma.
Tegnap egy tegnapelőtt vásárolt és hibás műszaki cikk kicseréléséhez volt szükség ezekre és én nem örülök annak, hogy megint eggyel több adatbázisba kerültek be a személyes adataim.

Valahogy nem a spameléstől, a kéretlen reklámoktól tartok és nem is az adóhivataltól.
Utóbbival szerencsére semmi problémám, az előbbieket pedig már rég megtanultam lerázni.
Azzal van bajom, hogy az adatbázisok összekapcsolásával az egész életem nyitott könyvvé válhat és nem tudhatom, kik előtt.

Elég csak arra gondolnom, hogy a lakásbiztosításomhoz tartozik egy külső cég által elvégzett értékbecslés leltárral, tehát két helyen is szerepel, hogy mit lehet tőlem ellopni, ugyanakkor az értékbecslő cégtől már kaptam meghívást műtárgyaukciókra, tehát ők is nyilvántartják az adataimat, pedig velük aztán tényleg semmi dolgom!
Ha egy apró malőr miatt ez az adatbázis összekapcsolódik azzal, amelyikben a repülőjegy foglalásom szerepel, a hívatlan látogatók még azt is tudják, mikor érdemes felkeresni az üresen álló kecómat, hogy magukhoz szólítsák az értékeimet.
Az apró malőr meg lehet technikai, hiszen a CIA és a NASA szerverét is feltörték már, lehet emberi, mondjuk egy megfélemlített, vagy bosszúálló informatikus, vagy lehet véletlen is, amikor csak úgy a világhálóra kerülnek szigorúan őrzött adatok. lásd a VISA kártyák esetét.

Azt különösen utálom, amikor elkérik a személyimet és a megkérdezésem nélkül indulnak fénymásolni.
Nem hatósági irodában, hanem egy mobilszolgáltatónál vagy egy bankban, utóbbinál akkor, amikor valaki számlájára befizetek egy kisebb összeget.
Jó, tudom, a pénzmosás megakadályozása végett tilos az anonim banki befizetés, de ha felírják az adataimat, azzal teljesítették a törvényt, arra semmi szükség, hogy a flepni másolata és a fotóm is meglegyen náluk.

Az elmúlt hónapokban háromszor fordultam sarkon három teljesen különböző szolgáltató pultjánál, hogy ha a személyim kell, akkor tárgytalan a dolog, és mi meglepetés - mindhárom szolgáltató igényt tartott a bevételre  a személyes adataim és az igazolványom lemásolása nélkül is.

Minimum négy taxiscégnél tartják nyilván a nevem, címem, telefonszámom és hogy általában mikor honnan hova utazom. Az egyik taxis diszpécsertől tudtam meg, kié volt korábban a telefonom, mert azt a manust égre földre kereste rajtam bank, hivatal és egy sor rászedett magánszemély.

Szerepelnek az adataim azoknál a kajaszállítós cégeknél, ahonnan ebédet/vacsorát rendelek, az egészségpénztárnál nyilvántartják, hogy mikor milyen gyógyszert írtak fel nekem és ehhez kururzslók és vitaminforgalmazó hálózatok is hozzáférnek, mert már kaptam tőlük olyan ajánlatot, amit csakis az állapotom részletes ismerete alapján dobhattak össze.

A legutóbb egy üvegárut forgalmazó kisboltban akarták elkérni a nevemet, címemet és telefonszámomat, hogy értesítsenek, ha megjön a cucc, hiába mondtam, hogy hetente kétszer itt járok és benézek és köszönöm az értesítést, nem kell!. Végül meguntam az erőszakosodást és letettem a vásárlásról.
Inkább nem lesz ólomkristály konyakos poharam, de nem hagyom ott az adataimat egy senkiházi vállalkozónak, akitől már sok pénzért vásároltam.

Az adatvédelmi törvényben van egy passzus, miszerint mindenki köteles évenként tájékoztatni arról, hogy milyen adataimat és milyen célból tartja nyilván.
Én ilyen tájékoztatást még soha senkitől se kaptam.

Ne felejtsük el: attól hogy valaki paranoiás, még nem biztos, hogy nem figyelik!

3 komment

Címkék: adathalászat személyes adatok adatvédelmi törvény személyes adatok védelme jogosulatlan adatkezelés adatvédelmi ombudsman eszem-faszom megáll

A bejegyzés trackback címe:

https://szmfszm.blog.hu/api/trackback/id/tr944706796

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Girhes Joe 2012.08.28. 23:37:23

Márpedig ezeknek a "jogosulatlan adatfelvételeknek" pontosan az az egy célja van, amitől írtad, hogy nem félsz: marketing célra használják, telefonos, postai, mailes, meg még ki tudja milyen spamekhez. Ennyi, nem több. Ez is idegesítő mondjuk, de ha az ember normális törvénytisztelő állampolgár, akkor nem nagyon lehet sarokba szorítani mindössze azzal, hogy egy rakás szolgáltató tudja, hogy hívják és hol lakik.

zellerlevél 2012.09.09. 17:54:16

A múltkor a gyógyszertárban kérdezi az eladó, hogy van-e törzskártyám. Nincs. Akkor csinál. Nem, köszönöm. De csak pár perc. Köszönöm, nem kérem. Megkérdezheti, hogy miért? Mert nem kérem. De kedvezménnyel jár, tájékoztatnak az akciókról. Nem kérek, és most már vásárolni sem szeretnék, viszlát. Tömegével vannak gyógyszertárak, biztos van olyan is, ahol nem akarják rögeszmésen megszerezni az adataimat.

Miért nem vásárolhatok csak úgy, törzskártya, irányítószám bediktálása (Spar minden évben egy-egy hónapig gyűjtögeti őket, elég erőszakosan), regisztráció, adatszolgáltatás nélkül? Nem, nem kérek smart kártyát, tesco kártyát, ahol nagy kegyesen adnak fél százalék engedményt, ha hozzáférnek a vásárlási adataimhoz.
Ha valódi előnnyel jár (pl. a dechatlon kártya egyben garanciális ügyintézési bázis is), akkor oké. De ha csak adathalászat, akkor ne kérdezze meg minden egyes vásárlásrnál a pénztáros, hogy van-e kártyám, és ha nincs, akkor miért...

Két hete egy biztosítási ügynök jött a lakcímünkre, nem annál a biztosítónál dolgozik, amelyiknél a lakásbiztosításunk van, de tudta a biztosítási adatainkat. Én nem hatalmaztam fel a biztosítót arra, hogy egy biztosítási ügynöknek kiadja az adatainkat!

Marketing célra sem akarom megadni az adataimat, hetente legalább nyolc-tíz ilyen telefonos zaklatást rázok le. Minden alkalommal nyomatékosan kérem, hogy az adataimat törölje az adatbázisból. Legtöbbször szóra sem méltatnak, és két perc múlva hívják a másik, nevemen lévő telefont. Néha közlik, hogy írásban kell kérnem a törlést. Amikor kérdezem, hogy hol kérhetem, leteszik a telefont.

Amikor kivetettem a telefonkönyvből, tudakozóból a számunkat, akkor az sem talált meg, aki okkal keresett, és akiről szerettem volna, hogy megtaláljon. Miért nem lehet nyilatkozni, hogy ilyen adatbázisokban nem használhatják az adatainkat?

svinjahond 2012.09.09. 22:28:42

Nem mai probléma ez se. Olyan hét-nyolc éve vettem észre, hogy terjedőben van az ilyesféle adatgyűjtögetési gyakorlat. Azévben jártam úgy egy Dél-dunántúli megyeszékhely Tesco áruházának előterében üzemelő butiksoron kialakított Vodafone üzletben, hogy beugrottam egy vacak kis vitamaxos feltöltőjegyért, mire a kis fiatal maca a személyi igazolványom lefénymásolását szabta feltételül, hogy eladja nekem azt kis lekaparós papírfecnit. Próbáltam lassan, érthetően elmagyarázni neki, hogy NEM HAVIDÍJAS ÚJ ELŐFIZETÉST, de még csak NEM IS ÚJ VITAMAX SIM-kártyát, hanem csak egy "szaros" ötezer forintos feltöltőt szeretnék venni náluk, mert nullára szaladt az egyenlegem. A gáré biztos járt valami kommunikációs tréningre, mert minden mondatomra csak ugyanazt az egy választ hajtogatta: "Nekem az üzletvezető kiadta, hogy minden vásárlás esetén rögzíteni kell a vásárló személyes adatait: lakcímkártya és személyi, vagy új típusú kártyás jogosítványról fénymásolás útján." (Megakadt hanglemez technika :) Így tanítják.) Nagyjából másfél percen belül beláttuk mindketten, hogy itt nem lesz üzlet, mert én nem mutatok/adok át igazolványt, ő meg nem ad el nekem anélkül semmit. Azt még megkérdeztem tőle, ha most pl. egy headset-et vennék, akkor is kérné a flekót? - Akkor is! ... Hát jó, feladom. Annyit még megosztottam vele, hogy ezzel a hozzáállással hideg vízre valót se fogják megkeresni és mivel kiszúrt velem, kívántam neki és üzletvezetőjének, hogy hamar menjenek tönkre és adják át az üzlethelységet olyannak, aki eladni is szeretne.
(Őszre meg is döglött a bolt. :) Ennyi.)
Mai eszemmel kértem volna a vásárlók könyvét és tettem volna egy korrekt bejegyzést, vagy elballagtam volna a városi kapitányságra feljelentést tenni, csak azért, hogy ez a törvénytelen, káros gyakorlat megváltozzon. Az a baj, hogy közben eltelt 8 év és semmi nem változott, ha nem épp minden rosszabb lett. Rosszak a jogi keretek és nincs igazán szankció az ilyen visszaélések ellen. Egy áru, vagy szolgáltatás igénybe vételéhez ki kell adni egy üzleti szereplő részére az összes személyhez fűződő adatainkat? Hát hol élünk?? Engem múlt hét elején felhívott egy táplálékkiegészítő bogyókat forgalmazó MLM cég üzletkötője, hogy elhívjon egy "kötetlen beszélgetésre" ;) az új, 2013-ban a hazai piacon bevezetésre tervezett termékekkel kapcsolatban, stb., stb. Mikor megkérdeztem, hogy honnan van a nevem, lakcímem, telefonszámom, akkor megköszönte, hogy meghallgattam és letette a telefont. Ilyen világban élünk, nincs mit tenni! :(
süti beállítások módosítása